Ogłoszenie o zmianie Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” polegającej na wprowadzeniu części 4) Programu dla Beneficjentów, dotkniętych skutkami powodzi, która wystąpiła we wrześniu 2024 r. na terenie województw: dolnośląskiego, opolskiego, lubuskiego i śląskiego.
|
|
INFORMACJA O WSTRZYMANIU NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO CZYSTE POWIETRZE Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. Wszystkie wnioski, które zgodnie z regulaminem naboru wniosków wpłyną do WFOŚiGW, w tym przez gminy, operatorów lub w ścieżce bankowej, przed czasem wstrzymania naboru, zostaną rozpatrzone. Informacja o wznowieniu przyjmowania wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Katowicach w odrębnym komunikacie. |
W tej sekcji przedstawione są informacje na temat naboru wniosków i ogłoszonych konkursów.
W tej sekcji przedstawione są informacje na temat naboru wniosków i ogłoszonych konkursów.
Pomoc Publiczna
Wsparcie dla sektora energetyki stanowi pomoc publiczną. W związku z tym, w celu udzielenia, jak również uzyskania wsparcia w tej postaci, konieczne jest spełnienie zasad dotyczących pomocy publicznej. Zasady te ukształtowane są zarówno w unijnych i krajowych przepisach prawa, jak i innych dokumentach unijnych i krajowych (np. wytycznych).
Pomoc publiczna w ramach PO IiŚ 2014-2020 (na cele związane z energią) będzie udzielana ze środków FS i EFRR. Będzie to „pomoc horyzontalna”. Ogólną zasadą obowiązującą w latach 2014-2020 dla pomocy publicznej na cele związane z energią jest zasada „dodatkowych kosztów inwestycji”. Przekładając tą zasadę na pomoc inwestycyjną planowaną do udzielania w ramach PO IiŚ 2014-2020 oznacza to generalnie, że inwestycyjnymi kosztami kwalifikowalnymi dla pomocy udzielanej na cele związane z energią będą mogły być wyłącznie dodatkowe koszty inwestycji bezpośrednio związane z osiągnięciem wspólnego celu, jakim jest zapewnienie konkurencyjnego, zrównoważonego i bezpiecznego systemu energetycznego w ramach unijnego rynku energii. Dodatkowe koszty inwestycji będą określane w odniesieniu do tzw. „scenariuszy alternatywnych”.
Przestają mieć zatem znaczenie zasady właściwe dla udzielania pomocy regionalnej, w tym intensywności pomocy określane w mapie pomocy regionalnej, które w latach 2007-2013 miały znaczenie dla pomocy publicznej udzielanej dla sektora energetyki.
Dla udzielania pomocy publicznej ważny jest też obowiązek płynący z art. 108 ust. 3 wz. z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zgodnie z którym Państwa Członkowskie mają co do zasady obowiązek informowania Komisji Europejskiej o planach przyznania pomocy (obowiązek notyfikacji). Od tej zasady istnieje jednak wyjątek istotny dla pomocy publicznej dla sektora energetyki. Wyjątek ten przewidziany został w przepisach tzw. wyłączenia blokowego – Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Ten akt prawa wskazuje na warunki udzielania pomocy publicznej, których spełnienie wyłącza konieczność dokonywania notyfikacji pomocy.
Programy pomocowe, stanowiące krajową podstawę prawną udzielania pomocy publicznej w ramach PO IiŚ 2014-2020, będą uwzględniały zasady określone w przepisach ww. Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014, zaś pomoc w ramach PO IiŚ 2014-2020 wychodząca poza te ramy będzie notyfikowana Komisji Europejskiej.
Szczegółowe informacje dotyczące zasad udzielania pomocy publicznej dla sektora energetyki w latach 2014-2020 znajdą Państwo w aktach prawnych i dokumentach wskazanych w sekcji „Zapoznaj się z prawem i obowiązującymi dokumentami w ramach PO IiŚ”.
Instrumenty finansowe
W ramach perspektywy finansowej 2014-2020 jednym ze sposobów dystrybucji unijnych funduszy jest zastosowanie instrumentów finansowych, rozumianych między innymi jako pożyczki, gwarancje czy wejścia kapitałowe, które będą mogły być użyte do osiągnięcia celów wszystkich priorytetów inwestycyjnych.
W przypadku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 obszary, w ramach których mają znaleźć zastosowania instrumenty finansowe, to między innymi wspieranie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii.
Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach programów na lata 2014-2020 będzie oparte na decyzji podjętej przez Instytucję Zarządzająca danym programem, po przeprowadzeniu oceny ex ante dla instrumentów finansowych. Analiza ex ante ma na celu zidentyfikowanie obszarów w których „zawodzi” rynek, a następnie na tej podstawie wskazanie na najbardziej optymalne mechanizmy, które mają załagodzić zidentyfikowane słabe strony rynku.
Dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 została przeprowadzona ocena wstępna ocena możliwości zastosowania instrumentów finansowych przez Bank Światowy w 2013 roku, z której wynikami można zapoznać się poniżej:
Obecnie na podstawie art. 37 Rozporządzenia Rady 1303/2013, dla Priorytetu I Zmniejszenie emisyjności gospodarki dokonywana jest szczegółowa ocena, która precyzyjnie określi m.in. wielkość zawodności rynku, nieoptymalny poziom inwestycji, wartość dodaną inwestycji, szacunki dotyczące wkładu publicznego i prywatnego, proponowaną strategię inwestycyjną, zasady wynagradzania, itp. Przedmiotowe badanie przeprowadza Europejski Bank Inwestycyjny. Spodziewany termin zakończenia badania to koniec II kwartału 2015 r.
Informacje na temat PO IiŚ 2014-2020 dostępne są także na stronie: www.pois.gov.pl
W dniu 18 grudnia 2014 r. została zawarta Umowa pomiędzy WFOŚiGW w Katowicach a Ministrem Gospodarki w sprawie systemu realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 -2020. Na mocy niniejszej umowy, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach będzie pełnił funkcję Instytucji Wdrażającej w ramach I osi priorytetowej Zmniejszenie emisyjności gospodarki dla działania 1.7 Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego w zakresie finansowania bezzwrotnego.
Alokacja finansowa na działanie ze środków unijnych (w EUR) wraz z przypisaniem kwot na kategorie regionów:
1.7 Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego | 240 871 056 EUR |
1.7.1 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych w województwie śląskim | 55 442 232 EUR |
1.7.2 Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu w województwie śląskim | 161 647 784 EUR |
1.7.3 Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej w województwie śląskim |
23 781 040 EUR |
W nowej perspektywie finansowej Polska z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 otrzyma na politykę spójności 82,5 mld euro, przy czym ponad 27,4 mld euro, czyli około 115,6 mld zł zostanie przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ 2014-2020). W jego ramach dofinansowane zostaną projekty w zakresie sektora energetycznego, przede wszystkim w obszarach odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej oraz bezpieczeństwa energetycznego.
Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020:
I. Zmniejszenie emisyjności gospodarki
II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu
III. Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego
IV. Infrastruktura drogowa dla miast
V. Rozwój transportu kolejowego w Polsce
VI. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach
VII. Poprawa bezpieczeństwa energetycznego
VIII. Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwoju zasobów kultury
IX. Wzmocnienie strategicznej infrastruktury i rozwój ochrony zdrowia
X. Pomoc techniczna
Oś priorytetowa I Zmniejszenie emisyjności gospodarki
Alokacja dla osi: 1 828 430 978 EUR
Dofinansowanie: Fundusz Spójności
Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Aktywów Państwowych
Instytucje Wdrażające: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy, Ministerstwo Gospodarki, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
W ramach osi priorytetowej I wsparcie uzyskają działania obejmujące, m.in., zwiększenie efektywności wykorzystania energii pierwotnej, poprawę efektywności energetycznej sektora publicznego i mieszkaniowego (w tym zmniejszenie emisyjności) oraz obniżenie energochłonności przedsiębiorstw, zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Wspierany będzie również rozwój systemu inteligentnych sieci energetycznych o niskich i średnich napięciach.
Dodatkowo, w celu zwiększenia efektywności przetwarzania energii pierwotnej będą wspierane działania w obszarze rozwoju wysokosprawnej kogeneracji.
Działania/poddziałania:
1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej.
1.1.2 Wspieranie projektów dotyczących budowy oraz przebudowy sieci umożliwiających przyłączanie jednostek wytwarzania energii z OZE.
1.2 Promowanie efektywności energetycznej i korzystania z odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach.
1.3 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach.
1.3.1 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach publicznych.
1.3.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym.
1.3.3 Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE.
1.4 Rozwijanie i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji działających na niskich i średnich poziomach napięcia.
1.4.1. Wsparcie budowy inteligentnych sieci o charakterze pilotażowym i demonstracyjnym.
1.4.2. Ogólnopolski system wsparcia popularyzacji wiedzy na temat inteligentnych systemów przesyłu i dystrybucji energii oraz rozwiązań, standardów, najlepszych praktyk w zakresie związanym z inteligentnymi sieciami elektroenergetycznymi.
1.5 Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu.
1.6 Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
1.7 Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego.
Alokacja dla działania 1.7: 219 827 504 EUR, w tym dla 1.7.1: 80 221 539 EUR, dla 1.7.2: 63 060 095 EUR, dla 1.7.3: 76 545 870 EUR
1.7.1. Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych w województwie śląskim
1.7.2. Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu w województwie śląskim
1.7.3. Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej w w województwie śląskim